san30z

Welcome 2 my blogsky

san30z

Welcome 2 my blogsky

نمازهاى ماه محرم

فضیلت ماه محرم

محرم ماه غصه و اندوه اهل بیت و ماه اقامه تعزیه و مجالس سوگ ، به خاطر بزرگداشت یاد اباعبداللّه الحسین « علیه السلام » و یارانش است. ماه آشنا شدن به روح مذهب و مرام حسین « علیه السلام» و پى بردن به دعوتهاى آموزنده قرآن و مکتب تشیع و تربیت روح ملت با روش و طریقت سرور آزادگان است. (المصباح المنیر ، ص 498)

از امام رضا « علیه السلام » روایت است که چون ماه محرم داخل می شد ، کسى پدرم را خندان نمی دید.


1- نماز شب اول:
از رسول اکرم « صلی الله علیه و آله و سلم » روایت شده است: کسى که در شب اول ماه محرم ، دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت بعد از حمد ، یازده مرتبه سوره توحید را خوانده و آن روز را روزه بدارد ، موجب امنیت است و گویا تمام سال بر کار نیک مداومت داشته است. (اقبال، ص 553)


2- نماز روز اول:
از امام رضا « علیه السلام » منقول است که حضرت رسول « صلی الله علیه و آله و سلم » روز اول ماه محرم ، دو رکعت نماز مى کرد و چون فارغ می شد دستها را بلند می کرد و این دعا را سه بار میخواند: « اللهم انت الا له القدیم و هذه سنة جدیدة فاسئلک فیها العصمة من الشیطان و القوة على هذه النفس الامارة بالسوء ».(بحارالانوار ، ج 98، ص 334)
(بارالها تو خدایى! قدیم و جاودانى و این سال ، سال نو است. از تو می خواهم که از شیطان مصون بمانم و بر نفس اماره چیره گردم.)


3- نماز شب دهم:
این شب ، نمازهاى بسیار با فضیلتى دارد از آن جمله: چهار رکعت است و در هر رکعت بعد از حمد ، پنجاه بار سوره اخلاص خوانده شود و پس از پایان نماز ، هفتاد مرتبه بگوید: « سبحان اللّه و الحمد لله و لا اله الا اللّه و اللّه اکبر و لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظیم ». (وسائل الشیعه، ج 5 ،ص495. مفاتیح الجنان ،ص 585.)


4- نماز دیگر شب دهم:
چهار رکعت است و در آخر شب خوانده مى شود. در هر رکعت بعد از حمد ، آیة الکرسى ، توحید ، فلق و ناس را ده مرتبه و بعد از سلام نیز صد مرتبه توحید را بخواند.(بحارالانوار، ج98، ص 334. مفاتیح الجنان، ص 585)


5- نماز دیگر شب دهم:
صد رکعت نماز است ؛ در هر رکعت ، یک مرتبه حمد و سه مرتبه توحید خوانده و بعد از نماز نیز ذکر خدا بسیار بگوید و صلوات بسیار بفرستد. ( مفاتیح الجنان، ص585)

 

6- نماز امام حسین « علیه السلام »

نماز حضرت امام حسین « علیه السلام » چهار رکعت است ، در هر رکعت سوره فاتحه پنجاه مرتبه و سوره توحید پنجاه مرتبه ، و در رکوع فاتحه و توحید هر یک ده مرتبه ، و چون از رکوع سر بردارد هر یک را ده مرتبه ، و همچنین دو سجده اولی و در بین دو سجده و در سجده دوم هر یک ده مرتبه ، و چون از چهار رکعت فارغ شدی و سلام گفتی این دعا بخوان: « اَللّهُمَّ اَنتَ الّذی اَستَجَبتَ لِآدَمَ وَ حَوّاءَ...» تا آخر دعا که فی الجمله طولانی است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد